Intervjuer

 Janne Lundgren, Rålambshovskolan, Lärare i Matte, No, Teknik

Hur tror du det har gått nu i finalen för dina elever?

–          Jag är oerhört stolt att det är en elev såhär långt som har gått till final, jättenervöst och spännande.

Hur fick ni reda på Pangea Mattetävling?

–          Vi fick reda på den genom min biträdande rektor som skickade ett mail till alla så det kom ut till alla i skolan, via då Gullviva Gymnasium antar jag. Tyckte om idén och anmälde mina två matteklsser.

Vad tycker du mattetävlingen gett till eleverna? Vad tycker eleverna om tävlingen, vilka responser får man om den?

–          Vet inte vi har inte pratat så mycket om tävlingen. De som kom för att tävla var väldigt nöjda tror jag. Jag tror att det har varit väldigt spännande för dem.

 Vad tror du är viktigt med matematik? Vilka aktiviteter med just matte som huvudämne kan man hitta på? Vilka erfarenheter kan det ge?

–           Det kan ge erfarenheten att tävla,  men sedan också att mäta sig med andra. Det kan också ge fördelen med att tävla då man i framtiden kan få erfarenheter så att man lyckas bra på anställningar. Men i helhet att man utmanar sig själv helt enkelt.

 Skulle ni vilja deltaga nästa gång också?

–          Det tror jag säkert att vi kommer att göra!

En elev i Rålambshovskolan

Vilka erfarenheter kan du ta med dig härifrån?

–          Att man utmanar sig själv och tävlar mot andra. Att det är något annorlunda jämfört med att vara i klassen och lära sig matte. En erfarenhet rikare helt enkelt.

Sten Friberg, stolt pappa från Östermalm

Hur har mattetävlingen varit? Vad tyckte du om tävlingen?

–          Jag tycker att det är fantastisk tävling. Jag tycker att det är en strålande initiativ att ha tagit den här tävlingen till Sverige och ni som har gjort det här jobbet har gjort ett fantastiskt jobb tycker jag. Ni har lyckats vaska fram glädjen i matematiken för de här ungdomarna från 3:e till 9:e klass. Min dotter har tyckt att varje deltävling har varit ett litet äventyr en liten utmaning och så har hon längtat till och hoppas på att hon ska gå vidare.

Vad tycker du har inspirerat eleverna mest i tävlingen? Vilka känslor förmedlar de? Hur pratas tävlingen i skolorna?

–          Den starkaste delen som jag har sett är att frågorna är så klokt utformade så när vi har kommit härifrån så har vi kunnat prata om frågorna och faktiskt utveckla den svåraste sidan av problemlösning nämligen att se vad skillnaden mellan din egen lösning och den föreslagna lösningen var. Att inte fastna en felaktig lösning eller bara acceptera den utan en tillösning. Så man ser hur kugghjulen snurrar i barns huvud och det ser man hos alla här.

Hur fick ni höra talas om Pangea Mattetävling?

Det var via skolan på något sätt och blev jätteglad och jättetacksam. Alla heder till Karlsson skola som snokade upp det här på något sätt, jag vet inte hur det gick till men det är fantastiskt.

Hur tror du matten kan förbättras i Sverige? Har Pangea mattetävling en viktig roll i detta, något som kan inspirera eleverna?

–          Det här är helt avgörande. Vad man än ska göra, om det är musik, matematik, idrott så behöver man få umgås med andra som också att det är kul och som därmed blir bra på det. Det här är ett perfekt sätt för barnen att se att det finns andra där ute som tycker att matematik är kul och att få lite av tävlingen i det hela, men det är såklart viktigt att man inte glömmer bort glädjen.

Filippa från årskurs 4, Carlssons skola

Vad tyckte du om mattetävlingen?

–          Jag tyckte att det var kul. Det är också kul att det är olika omgångar i tävlingen.

Tyckte du att det var svåra eller enkla frågor?

–          Några var enkla att lösa och några var svåra.

Skulle du tänka dig vara med en gång till nästa år?

–          Ja, absolut!

Ebba och Matilda årskurs 5 Käppala skolan

Vad tyckte du om mattetävlingen?

–          Matilda: Jag tyckte det var jättekul man fick lära sig väldigt mycket nya saker. Det är väldigt roligt att tävla, tycker jag.

–          Ebba: Det var kluriga frågor och det tyckte jag mycket om.

Vad tyckte ni om mattefrågorna? Var det svårt eller enkelt?

–          Matilda: Vissa gick lite fortare än andra och det var lite gott och blandat. Det var både svåra och enkla uppgifter.

Hur fick ni höra om mattetävlingen?

–          Vår mentor meddelade till oss om att det fanns en mattetävling och hela klassen deltog och det blev några som gick vidare.

Skulle ni vilja vara med i mattetävlingen nästa år?

–          Ja, jättegärna! Det var jättekul, jag älskar matte det är ett av mina favoritämnen.

Är det första gången ni är med  i en mattetävling?

–          Nej, vi har varit med i flera.

Lärare från Käppala skolan

Hur kändes det att få vinna pris som bästa lärare och för de elever som fått pris från er skola?

–          År 5 fick första pris och andra pris. År 7 första pris och andra pris. Bästa snittet från år 7. År 7 är en elevens val klass vilket gör att de är en rätt så duktig klass från början vilket gör att jag inte är så förvånad att det var just vi som tog hem just snittet. De gjorde bra ifrån sig.

Vad tyckte du om tävlingen?

–          Svinkul, bra uppstyrt av er. Det är extra kul att hålla på med problemlösningar vilket får igång eleverna. Detta ger också möjligheten att lösa problem på lektionerna för att förbereda oss för just Pangea. Det ger väldigt mycket motivation.

Var fick du veta om just mattetävlingen?

–          Det var på utskick av en kollega som uppmärksammade tror sett det på nätet, och tyckte det skulle vara kul att deltaga. Det blir garanterat en till nästa år. Så bra som ni har gjort det här så…

Vad tycker annars om just mattetävlingar?

–          Begränsat antal, jag tror inte man kan ha för många vilket kan bli för resultat orienterat. Men matematik är så resultat orienterat, ibland kan man bara ge positiv feedback och bra tänk liksom och inte hela tiden bocka och rätta. Det driver på ett annat sätt men som sagt emellan är det kul också att tävla, de kanske får lite extra motivation.

Joel Morales, lärare i matematik i Fittjaskolan Botkyrka Norra

Hur har mattetävling varit för dig?

–          Det har varit spännande, som ledare är man lika nervös som eleverna. Det var jättekul redan från början när ni skickade mailet och det tackar vi för att ni bjöd oss hit. Projektet för mig är ganska nytt, det är första gången som vi är med. Det var mycket strukturerat, mycket positiva saker och ni har gjort ett fantastiskt arbete. Variationen med matten i tävlingen var jätteroligt och det är det som gör att eleverna motiveras. Nu när man pratar om PISA undersökningen i Sverige så är detta en fantastiskt verktyg för att motivera och uppmuntra eleverna att bli bättre i matematiken.

Hur har eleverna känt sig kring hela tävlingen från början till slut?

–          Vi planerade att deltaga från år 3 till år 9 men tiden har varit ett hinder för kollegorna för att kunna deltaga. Jag har heller inte så mycket tid heller men jag tyckte att detta är något spännande för eleverna så mina klasser fick bli involverade i detta. Eleverna var nervösa och jag visste inte på vilket sätt jag kunde stötta dem. Undervisningstiden räcker inte tycker jag men det var allt som jag kunde erbjuda men de gjorde det på ett fantastiskt sätt och vi fick några vinnare från Fittjaskolan vilket jag är väldigt stolt över. Jag är väldigt glad, detta är en bekräftelse på att eleverna lär sig mycket under bara undervisningstillfällena, de är på bra spår.

Skulle ni vilja vara med på nästa års Pangea Matematiktävling?

–          Ja, absolut! Jag tänker vara med mina klasser sedan så tänker jag föra detta vidare till skolan och rektor och försöka motivera andra lärare och klasser till att deltaga. Det är en bra parameter att se och jämföra sig med andra skolor. Justera undervisningen så att den blir kvalitativ och en bra förberedelse till tävlingen. Variationer behövs det alltid i livet och detta är en bra variation i undervisningen.